📚 3/13 Z CHAOSU ŘÁD 📚

„Nedokážu se v tom zorientovat.“

„Učím se každý den jindy a nevím, kdy se dnes budu učit.“

„Nevím, kde mám pomůcky. Mám ve všem nepořádek.“

„Vytahuju z aktovky chaoticky páté přes deváté.“

Minule jsme byli u vztahu. V rámci Klubu rodičů jsme si povídali (psali ve skupině) o těch zkušenostech. Že ano, některou dobu byly vztahy kvůli škole pokažené.

Že slova „duševní zdraví je důležitější než známky“ nás mohou přivést zpět tam, kde máme být.

Že je velký rozdíl mezi učiteli, známkováním, výsledky, které by sice měly být dle známky objektivní, ale opravdu nejsou.

O chování některých učitelů, třeba na učilištích…

Jeden z mých textů na toto téma

https://www.monikacuhelova.cz/kdyz-ucitel-krici-na-deti-a-co-my-s-tim/

Dnes se podíváme na téma chaosu a řádu.

Práce s řádem, strukturou, uspořádáním. Tvoříme z chaosu řád. Ve stále se měnícím světě jde o jednu z nejdůležitějších kompetencí pro trh práce budoucnosti. Pojďme se ji tedy společně naučit.

Řád znamená, že zavádíme strukturu, pravidla.

Pro malé děti je důležitá podpora, přítomnost a kontrola rodiče. Pokud tedy máte doma dítě na prvním stupni, zavádějte řád s ním. Mluvte o tom, kdy se co bude dělat. Vytvořte si rozvrh domácí přípravy.

Dle potřeb dítěte, školy, struktury, kterou vám dávají a vašeho času a prostoru dávejte do vašich dnů systém, rituály, pravidla.

Když se na nich společně s dítětem dohodnete a budete je tvořit spolu, tak omezíte dětský vzdor – „ne, nebudu se učit“. Protože jste to tvořili společně. A pokud vzdor a nechuť trvá, tak vytrvejte i vy a buďte důslední.

Pokud je vaše dítě druhostupňák či středoškolák, tak mu také pomáhejte řád tvořit. Nenechávejte jej do noci hrát on-line hry s kamarády. Ptejte se ho, co kdy bude dělat. Říkejte, co je potřeba kdy dělat a jak to vidíte vy. Kontrolujte.

Při přestupu na střední školu a někdy i vysokou školu se v rámci Žebříku samostatnosti https://www.monikacuhelova.cz/zdarma/zebrik-samostatnosti-zdarma/ dostáváme mnohdy o příčku níž. Ze samostatného dítěte se může stát člověk, který propadl chaosu a neví si rady. Tak s ním sestupte.

Když se mění situace, bude se měnit i vaše struktura a to, co jste vytvořili. Nevadí. Jde o to, že je to dovednost – zorientuji se, co je potřeba, naplánuji, splním a vytvořím další plán.

Řád je o maličkostech. Nezapomenu na chlapečka, se kterým jsme dali učebnice a sešity k určitým předmětům do barevných složek a popsali je.

Řekl: „Mně to tak pomáhá. Už nemusím, když si chystám, vytahovat úplně všechno z aktovky. Mám rychleji hotovou přípravu a víc času.“

K řádu patří, když dítě ví, kde co má, když mají věci své místo, nemusí je stále hledat.

A pro rovnováhu – řád vyrovnává spontánnost a nesmí ho být moc, nesmí být svazující.

Nebo-li: „To vše se musí udělat. A dál si dělej, co chceš☺

Protože – abychom mohli tvořit, vnímat svobodu, potřebujeme KREATIVNÍ PRÁZDNO.

Takže:

Jak jste na tom s kompetencí z chaosu řád? Jak jsou na tom vaše děti, teens?

Krok třetí – nastavujeme si řád.

Nastavujeme spolu s dítětem řád, strukturu, rytmus a rituály …

A necháváme si mnoho prostoru i pro nicnedělání a spontánnost.

Víc se chaosu a řádu věnujeme v kurzu Mistryně času.

Ale jako bod, na který je v rámci

učím se, učíme se, my, teens, děti, škola

potřeba se soustředit, by to takto mohlo stačit.

Více tady https://www.monikacuhelova.cz/kurzy/mistryne-casu/

Kdo jsem?

Jmenuji se Monika Čuhelová. 
Jsem psycholožka. 
Expertka na duševní zdraví teenagerů a jejich rodičů. 
Jsem také lektorka, průvodkyně councilových kruhů, mentorka. 
Naslouchám, hledám souvislosti, propojuji teorii a praxi, tělo, emoce i rozum.
Vše s cílem na rovnováhu - EQUILIBRIO. 
Více se o mně dozvíte v mém příběhu
A také se vzdělávám, spolupracuji, čtu, učím a rozvíjím. 
Ve svém životě i práci.

moje služby
Image