Respektovat a MÍT RESPEKT

Dnes vám potřebuji napsat něco o respektu.

Na co jsem přišla.

Je to zatím taková hypotéza.

Trochu souvisí i s tím „proč se mají dnešní teens tak nějak blbě“.

 

RESPEKTOVAT A MÍT RESPEKT

RESPEKTOVAT A BÝT RESPEKTOVÁN

 

Dnešní rodiče se učí respektu.

Dnešní učitelé se učí respektu.

 

A to, čeho já si všímám, je, že ti, kdo respektují, mají velmi často problém s tou druhou stranou

BÝT RESPEKTOVÁNI.

 

O tom mluvím, o tom se učíme. O hranicích a proč je děcka potřebují. To je obrovské téma dnešní doby. Už u malých dětí. Ty otázky „mohu jim to zakázat?“. Mohu říci NE? Znáte ode mě, proč jsou hranice potřeba, proč je potřeba vyjadřovat i naše potřeby a to, co se nám nelíbí.

 

Bez zdravých hranic nejsou zdravé vztahy!

 

FAKT

Výchozí pozice mnohých z nás, učitelů, rodičů…

Ti, kdo respektují, mají problém s tím, vyjadřovat svoje potřeby a být respektováni.

 

A nějak by nám z toho MYLNĚ plynulo, že tím, když respektujeme, ale nedokážeme si zajistit respekt, tak vychováváme jen takový ty arogantní borce a borky, co na dospělého kašlou a nerespektují žádnou autoritu.

 

Jenže

 

Časté otázky rodičů na kurzech a teens na individuálech jsou spojeny s tímto:

„Moje dcera neumí říct kamarádkám, že se jí nelíbí, co dělají.“

„Můj syn se bojí, že když jim to řekne, tak jim ublíží. A tak si to raději nechá líbit.“

 

Zachází to do extrémů typu

  • Někdo jim ubližuje
  • Někdo je stahuje do problémů (znovu otázka poruch příjmu potravy a sebepoškozování)

 

V mentalitě teens to vypadá třeba takto:

 

 

Mám kamarádku, které jsem říkal, že se sebepoškozuju.

A ona se začala sebepoškozovat taky.

A tak já nemohu přestat.

Protože by to bylo nefér, kdybych já přestal, protože za to, že se ona řeže, mohu já.

Cítím za to zodpovědnost.

Zasloužím si se poškozovat. Musím v tom pokračovat, protože si nezasloužím toho nechat, když ta, kterou jsem to naučil, v tom pokračuje.“

 

 

A všechny další příběhy o situacích, kdy si teens prostě NEUMÍ ŘÍCT, co potřebují, co se jim líbí a nelíbí.

 

A MOJE HYPOTÉZA

 

Nemůže to náhodou souviset s tím, že je vychovávají rodiče, kteří si neumí vyžádat respekt? Rodiče, kteří neumí komunikovat svoje potřeby a svoje „to se mi fakt nelíbí, toto nedělej“?

 

Co si o tom myslíte?

 

Já to budu samozřejmě dál zkoumat, ale dost se mi zdá, že to má souvislosti.

 

KDYŽ SE VY NENECHÁTE RESPEKTOVAT, TAK TO MOŽNÁ NEBUDOU UMĚT ANI VAŠE DĚTI.

 

KDYŽ VY NEMLUVÍTE O TOM, CO POTŘEBUJETE, TAK O TOM NEUMÍ MLUVIT ANI ONI.

 

KDYŽ VY SE BOJÍTE, ŽE VYŽADOVÁNÍM OPRÁVNĚNÝCH POŽADAVKŮ SVÝM DĚTEM UBLÍŽÍTE…JAK TO MAJÍ DĚLAT ONI VE SVÝCH SKUPINÁCH?

 

Znovu – ano, jsou mezi nimi ti, kdo si myslí, že mají nárok na vše. A pak ti, co si myslí, že, stejně jako jejich rodiče, nemají nárok na nic. Co si stejně jako jejich rodiče nechají vše líbit.

 

 VÝZVA

 

Zkusit nevyhovět!

Zkusit říct ne!

NEBÁT SE KONFLIKTŮ.

KOMUNIKOVAT SVÉ POTŘEBY.

 

S respektem souvisí

HRANICE – za co nesu zodpovědnost a jaké důsledky nechám padnout či nastavím

KOMUNIKACE – já výrok, empatie, ocenění, stop manipulaci, asertivita…

EMOCE – tak jako – vyvolává to dost emocí, že?

 Ke každému tématu jsem pro vás připravila kurz. Kliknutím na jednotlivé názvy získáte odkaz na jednotlivé kurzy. 

Anebo

Všechna tato témata v balíčku těchto tří kurzů.

 

Učit se můžete již teď, sami. 

 

A na podzim se podpoříme a otázky zodpovíme ve skupinách ke kurzům.

 

Zdravím, krásný den přeji, Mony

 

 

 

respektovat a mit respekt

Kdo jsem?

Jmenuji se Monika Čuhelová. 
Jsem psycholožka. 
Expertka na duševní zdraví teenagerů a jejich rodičů. 
Jsem také lektorka, průvodkyně councilových kruhů, mentorka. 
Naslouchám, hledám souvislosti, propojuji teorii a praxi, tělo, emoce i rozum.
Vše s cílem na rovnováhu - EQUILIBRIO. 
Více se o mně dozvíte v mém příběhu
A také se vzdělávám, spolupracuji, čtu, učím a rozvíjím. 
Ve svém životě i práci.

moje služby
Image