📚 1/13 Učíme se – Jedinečnost a potřeby – Jsme jiní i stejní 📚

  • JEDINEČNOST A POTŘEBY – JSME JINÍ I STEJNÍ 

Myslíme si, že naše děti měly pracovat určitým způsobem. A jsme nešťastní, když nedokáží pracovat tak, jak by (podle nás nebo učitelů) měly. Nejde jim to. 

„Když to mé dítě je nějaké jiné.“ „Katka se nedokáže soustředit celou hodinu.“ „Nejlíp se mi učí večer.“   „Já prostě anglicky neumím, tak nevím, jak ho to mám naučit.“

Nebo to nejde rodičům, přijdou si hloupí, neumí anglicky. Nebo jsou v kontaktu různými učiteli a každý z nich chce něco jiného nějak jinak.  Nebo jejich partneři neumí dítě učit. 

Při učení se vlastně všichni učíme. Jsme individuality, podobní i různí. Je nás v této hře hodně. Máme různé potřeby různě pracovat. Něco nám jde a něco ne. Dostáváme úkoly a musíme je plnit. Rozdáváme úkoly. Někdy to nejde tak, jak by bylo potřeba nebo jak po nás někdo chce. 

Zároveň, v průběhu života prostě musíme měnit své strategie, jak se učit. Pamatuji si, jak jsem druhou vejšku dokončovala s malými dětmi a ty mě naučily, že prostě nemohu vše dělat na poslední chvíli. Že do hry vstupuje spousta nových poměných, třeba jejich nemoci. 

Když pracuji s teens, tak vnímám, jak se strategie mění. A jak nevhodně se někteří učí. Třeba si stále dokola vypisují zápisky, i když vhodnější by byla myšlenková mapa. Nebo se na základce, která jim šla, naučili, že stačí si ráno přivstat a rychle se na vše podívat. To ale na vejšce už nejde, protože je toho veliké množství a projekty jsou dlouhodobé. Proto musí plánovat jinak, změnit strategii. A ti, co to nedokáží, nejsou úspěšní. 

Buďme v respektu k dětským i našim potřebám a vytvářejme dohody a kompromisy, které nám nejlépe vyhovují. 

Potřebujeme klid, bezpečí, vnímat naše rytmy, pohyb. 

Poznejme naši jedinečnost – jak, kdy, kde se nám učí nejlépe.     

Úkol pro vás, rodiče:

Podívejte se na to, jak jste se učili vy. Jen tak si vzpomeňte – základka, střední, učňák, vejška… Projděte si tu vaši cestu. Jaké byly vaše strategie? 

Ne, vaše děti nemusí mít stejné. 

Vzhledem k vašim dětem se prostě ptejte. Sebe, jich…   

 Jak si naše dítě nejlépe pamatuje? 

Co mu práci usnadňuje? 

Co mu jde skvěle a rychle, kde to je náročné a těžkopádné?

V kterém čase se mu dobře pracuje? 

A na to stejné se ptejte i sami sebe. 

 

POZNÁVEJTE, RESPEKTUJTE VAŠI JEDINEČNOST A POTŘEBY V PROCESU UČENÍ. A ZMĚŇTE DLE NOVÝCH POTŘEB. 

Krok první – naučím se vnímat jedinečnost a potřeby své i svého dítěte.

Jak to můžete udělat?

 

Kdo jsem?

Jmenuji se Monika Čuhelová. 
Jsem psycholožka. 
Expertka na duševní zdraví teenagerů a jejich rodičů. 
Jsem také lektorka, průvodkyně councilových kruhů, mentorka. 
Naslouchám, hledám souvislosti, propojuji teorii a praxi, tělo, emoce i rozum.
Vše s cílem na rovnováhu - EQUILIBRIO. 
Více se o mně dozvíte v mém příběhu
A také se vzdělávám, spolupracuji, čtu, učím a rozvíjím. 
Ve svém životě i práci.

moje služby
Image